Monday, May 17, 2010

Cermin Diri

Apabila anda melihat cermin diri anda, anda akan melihat wajah anda dengan nyata. Jika anda melihat cermin oranglain, anda akan tertipu oleh bayangan di dalamnya. Cermin diri membawa gambaran riang-tangis anda. Jika anda memiliki sebuah cermin perhatikan wajah anda. Apa yang anda lihat itu adalah pernyataan benar tentang wajah diri sendiri. Jika anda cantik, cantiklah anda. Jika anda jelik, jeliklah anda.

Jika kita mencampakkan sesuatu, itu dari tangan kita sendiri dan bukan dari tangan oranglain. Ini bermaksud jika kita bersangka buruk terhadap oranglain, bermakna sifat buruk itu sudah wujud dalam diri sendiri. Mana mungkin kita mengeluarkan jika kita tidak memilikinya, begitulah juga di sebaliknya.

Seorang berwajah indah akan melihat bayangnya pada cermin itu indah. Apabila dia asyik pada dirinya, ia akan memuji-muji dirinya sendiri. Seorang berwajah jelik, bayangan cermin juga turut jelik. Apabila dia melihat dirinya, ia menista (mencerca) sepanjang hari.

Alangkah bahagianya jika kita berwajah indah, samaada sadar ataupun tidak, kita memuji-muji diri sendiri. Alangkah ruginya jika kita berwajah jelik, sadar atau tidak, kita mencaci diri sendiri. Mudah-mudahan kita tidak begitu.

Senyumlah pada cermin, insyaAllah dia akan senyum pada kita.

No comments:

Post a Comment