Monday, May 17, 2010

Pendakian tauhid

Dalam perjalanan (pendakian) meremangkan, di antara faham dan waham, di antara silau dan kabur, sehingga disisih dan tersisih, akhirnya bertemulah sebuah persimpangan. Jika langsung ke kiri kita bagaikan tersalah langkah dihambat kesunyian. Nun di sebelah kanan terhimpun wajah-wajah berseri bersalam-salaman.

Alangkah heningnya suasana di persimpangan ini - yang merana bertambah merana. Yang sunyi bertambah sunyi. Yang disisih bertambah tersisih. Kepada siapakah tempat bertanya bila bahasa tertelan suara. Sahabat manakah dapat menunjuk jika pandangan menghijab mata. Ilmu apakah dapat dirujuk apabila sudah tidak (hilang) tahu.

Persimpangan tauhid amat mengejutkan biarpun pada hati-hati tenteram. Antara yakin dan sangkaan, antara ilmu dan rasa, antara cahaya dan deria, kita terhimpit dalam kalimah-kalimah faham. Jalan di hadapan tidak berteman, berundur kebelakang kita diasingkan, jika berhenti akan ditinggalkan, jika takut kelak dipersoalkan…

Di sana tiada tempat untuk bertanya. Jika ada tanda, tandanya tidak berupa. Jika ada isyarat, isyaratnya penuh rahsia. Jika ada khabar, khabarnya tanpa suara.

Beratnya perasaan umpama gelora di tengah lautan. Yang memayung hanyalah awan-awan kekhuatiran, yang terpandang adalah pernyataan yang tidak wujud, dan yang terpijak adalah bayang-bayang sejuk… Wallallahu'alam.

No comments:

Post a Comment