Monday, October 27, 2008

Ada lampu berkelipan

Kupasan ilmu mestilah terang umpama cahaya. Jika malap itu dipanggil hijab. Pengetahuan bagaikan pohan yang banyak cabang. Ada yang menjulang, ada menunjang. Ada yang rapuh ada yang bertiang.

Ilmu Allah laut-lautan. Ada yang berenang ada yang tenggelam. Ada yang berpaut sekeping papan. Ada yang berjalan-jalan di permukaan.

Jangan ditutup pintu ilmu apabila kita sukar hendak faham. Dalam gelap kita kelam. Dalam terangpun kita bisa buta lantaran pancaran.

Ada apa pada sekajang huruf jika tidak boleh membaca. Apa indahnya lagu jika kita sendiri tuli. Apa hebatnya buah fikir jika kita tidak menyemainya.

Semua orang kenal laut kerana ombak dan gelombangnya. Air biru masin rasanya. Ada pasir di gigian. Itu adalah laut. Anak-anak kecilpun kenal dan menyebut-nyebutnya. Tempat kita mandi-mandian. Tempat kapal lalu lalang.

Orang yang awam mengatakan permukaannya bergelombang tetapi di dalamnya ada ikan dan udang. Tanyalah para nelayan tentu ada banyak keterangan.

Orang yang berani pergi menyelam. Dia berjumpa batu karang dan hidupan beragam-ragam. Jika lebih jauh ke dalam lebih menakutkan ada khazanah menakjubkan.

Orang arif turun ke dasarnya. Ditemunya keajaiban tidak pernah terdengar atau tergambarkan. Ada negeri ada kerajaan. Ada bulan ada bintang. Ada lampu berkelipan. Di sana tidak perlu mata untuk melihat. Tidak perlu mulut untuk makan.

Jika disebarkan tidak ramai percaya kerana pada mereka di laut cuma ada ikan dan batu karang. Yang lebih malang ada menyangka kita tidak siuman.

Begitulah perbandingan laut dan ilmu-ilmu bagi orang yang memandangnya.

Jika bertanya tentang arak tanya pada yang arif (kaki arak). Dia mabuk ribuan kali. Jangan ditanya pada ulamak. Yang pandai hanyalah hukum-hakam!

No comments:

Post a Comment