Tuesday, October 28, 2008

Jika bukan aku, bukanlah aku

Jika aku sombong itu kerana aku tidak mampu untuk merendah-diri. Jika aku kasar itu kerana aku tidak mampu untuk berlaku lembut. Jika aku kikir itu kerana aku tidak mampu bersifat pemurah. Jika kau lihat itu adalah aku, itulah aku. Jika ia bukan aku, bukanlah aku.

Jika aku berlemah lembut itu kerana aku tidak mampu berlaku kasar. Jika aku ini bersifat maaruf itu kerana aku tidak mampu berbuat mungkar. Jika aku ini penyayang itu kerana aku dipakaikan sifat kasih sayang. Jangan engkau lihat itu aku atau bukan aku...

Aku tidak peduli apa yang engkau lihat. Aku tidak peduli apa yang engkau faham. Aku tidak peduli apa yang engkau kelirukan. Jika ada mata tetapi tidak melihat, ada akal tapi tidak memikir, ada hati tapi mati, apa lagi hendak dibicarakan...

Yang sombong itu sahabatku juga. Yang merendah-diri itupun sahabatku juga. Jika aku memiliki sedikit kesabaran, banyak benar dapat kumanfaatkan.

Yang tidak mampu itu, kita, yakni aku dan engkau. Oleh itu layaklah dia berbuat sesuka-hatinya...

No comments:

Post a Comment