Monday, October 27, 2008

Carilah bahagian anda...

Agak sukar hendak dijawab. Kerana saudara kaji mengikut jalan syariat. Syariat adalah disiplin disusun mengikut hukum. Kita mencari yang tersurat tetapi bercakap tentang zahir. Itulah kebiasaan kita.

Kita bercakap alam nyata apabila orang bercakap alam ghaib, kita jadi keliru kerana mana mungkin terlihat.

Ini bukanlah masalah, ini bukan bererti kita bodoh. Cuma kita belum faham dan kita mahu faham dengan cara kita sendiri.

Saya juga telah melalui jalan ini tetapi saya lebih kritis. Saya mempersendakan ilmu-ilmu hakikat, makrifat dan yang seumpamanya. Saya memperlekehkan jalan mereka. Semuanya karut marut.

Tetapi selang beberapa tahun saya terpukul apabila saya mula faham. Dia zahir Dialah bathin. Dia awal Dialah akhir. Saya mula berfikir setiap zahir tentu ada bathinnya. Di mana hendak mengetahui hal-hal ghaib sedemikian.

Tidak ada siapapun bisa mengesahkan kebenaran ataupun kebathilan. Kecuali diri yang bathin. Dia tidak pernah menipu dan ditipu. Pun jawabannya itu terletak kepada keupayaan-keupayaan kita. Tidak lebih dari itu.

Tuhan kita kenali mengikut pengenalan kita. Kalau kita kenal melalui peringatan-peringatan kerasNya, kita jadi takut kerana kerasnya itu. Kalau kita kenal melalui lemah lembut dan kasih sayangNya, kita jadi kekasih kepadaNya.

Setiap orang ada pengenalannya. Tidak sama. Ada yang terang ada yang kabur. Yang kabur berpegang pada kabur. Yang terang berpegang pada terang.

Kita kena faham ini:
(1) Tidak Dia ciptakan sesuatu itu sia-sia.
(2) Segalanya berlaku dengan kehendakNya.
(3) Dia Maha Sempurna, setiap ciptaanNya mutlaq sempurna.
(4) Dia Maha Mengetahui, setiap yang berlaku di dalam pengetahuanNya.
(5) Dia Maha Pemberi, tidak ada sesuatupun bukan daripada pemberianNya (banyak lagi).

Walau bagaimanapun anda sudah ada sifat kritis dalam pandangan(ilmu). Ini cukup baik. Jangan terus terima sahaja. Fikirkan kemudian kritik. Ia dapat membina ilmu-ilmu kukuh. Cuma pesan saya, jangan hanya mengutip bahagian(ilmu) oranglain. Carilah bahagian anda. Yang Maha Pemurah itu tidak pernah melupakan anda.

Penjelasan ini tentu tidak mampu menyakinkan anda. Tetapi sekurang-kurangnya matlamat saya di forum ini nampak berhasil. Saya mengajak netters ke alam fikir...

No comments:

Post a Comment