Tuesday, October 28, 2008

Aku orang malang

Ketika menghampir sebuah daerah, aku terdengar suara zikir dalam uzlah. Di mana wajah-wajah berseri laksana purnama pancar-memancar. Aku tersipu malu - seorang asing berwajah cacat berhajat duduk di atas mimbar. Lalu aku ditanya: Bagaimana rupa seorang guru, apakah sudah bertemu?

Ketika menghampir sebuah daerah, aku terdengar majlis ilmu dalam ilmu. Di mana tersingkapnya rahsia bagaikan pecahnya keajaiban laut. Di mana bumi hanyut dan langit pula bertaut. Aku tersipu malu bila ilmuku bagaikan melukut di kaki timbang. Lalu aku ditanya: Apakah ilmu yang berguna, di manakah kitab yang sempurna?

Di daerah itu aku begitu terasing bagaikan asingnya terang dan gelap. Aku mendengar kata-kata yang tidak kufaham. Aku melihat laku-lakuan berpantang larang. Semakin lama semakin bimbang kerana aku orang malang. Lalu aku ditanya lagi: Jambatan apakah jadi titian, alam manakah jadi tujuan?

Apakah ilmuku bukan ilmu Tuhan? Apakah kalamku bukan kalam Tuhan? Apakah wajahku bukan wajah Tuhan? Oh, apakah aku yang terkeliru atau aku yang mengelirukan! Jadi apakah maknanya bathil kalau ianya adum. Apakah ertinya kufur kalau itu hanya hayalan. Betapakah peliknya pengetahuan - semakin tinggi semakin menafikan.

Wahai yang mendengar janganlah cepat menghukum. Aku sudah terlanjur dengan waham dan tidak faham. Dengan kebodohan amat sangat bersama kekeliruan yang tak pernah padam.

No comments:

Post a Comment