Monday, October 27, 2008

Meniti terus meniti

Bila sudah betul-betul mengenal maka kita akan dapat saksikan dan mengisbatkan. Alam syahadah tempat kita bersyahadah. Jika kita masih membantah-bantah, kita umpama orang rabun meraba-raba tetapi mengaku terang.

Pun untuk meniti jambatan mustaqim bukan mudah. Seperti meniti di atas rambut dibelah tujuh. Lalu tergelincir. Pun begitu kita tergelincir di dalam rahmat Allah jua...

Memang semuanya dapat disaksikan di alam syahadah ini. Syurga dan neraka di sini. Tak usah pening kepala memikirkan perkara-perkara yang ghaib sifatnya. Lebih baik teliti apa di depan mata daripada merisaukan apa ada di sebalik benua.

Mustahil rambut dibelah tujuh dapat dilalui. Kiasan ini bermaksud 'sempadan' atau 'pemisah' yang begitu halus seperti rambut dibelah tujuh. Kita kononnya akan meniti dan terus meniti. Disebabkan terlalu nipis dan halus kita kerap atau amat kerap tergelincir. Kemudian kita bangun dan tergelincir dan bangun lagi.

Jestru itulah kita memohon supaya ditunjukkan jalan lurus. Kerana kita perlukan petunjuk agar tidak tergelincir dan bukan kerja menitian yang begitu kompleks itu dimaksudkan.

Tiap-tiap yang 'ADA' (wujud) tentu punya wajah. Mustahil ada tapi tak berwajah. Ada yang dapat dilihat dengan mata kepala dan ada dapat dilihat dengan mata hati. Bukankah telah disebut: Ke mana saja engkau hadapkan muka kamu di situ wajah Allah. Terang dan jelas. Maka saya bertanya: Tidakkah anda melihatnya...

Bukan bermaksud hendak mempermudahkan persoalan atau mereka-reka persoalan. Dengan sedikit cahaya, insyaAllah, akan timbul kefahaman.

Kita harus banyak berfikir. Fikir ketika melihat, fikir ketika mendengar. Kemudian rumuskan kepada hisab, kejadian semulajadi, naluri, dan kitab (barangkali banyak lagi), insyaAllah akan terbukalah rahsia-rahsia.

No comments:

Post a Comment