Monday, October 27, 2008

Berhati-hati memberi faham

Memang benar, persoalan kita hadapi ini memanglah berat. Memperkatakan hal tauhid ini satu ilmu yang tinggi dan komplek. Malah akal tidak mampu memecahnya. Sememang akal itu lemah dan tertakluk kepada perkiraan mathematics dan logic. Walhal ilmu tauhid ini tidak mampu terjangkau oleh kekuatan akal. Apatah kita yang dhaif dan jahil ini.

Jika diuruti dengan akal maka timbullah pendapat berlandaskan kemampuan akal (itu) masing-masing. Bila dibicarakan secara umum, kita terdedah pada pelbagai pemikiran. Tidak mungkin dapat dicari secucuk dengan fahaman kita. Persoalan begini mengundang banyak kekeliruan apabila dibahaskan orang awam (seperti kita).

Marilah kita berbincang sebaik mungkin. Yang sukar melihat Kesempurnaan Allah harus bersabar. Yang mampu meletakkan wujud itu hanya Allah, berhati-hatilah memberi faham. Sebaiknya kita ambil jalan tengah. Yang di bawah tidak terkejut dan yang atas tidak kecewa.

Yang penting harus ditanam kuat keyakinan bahawa Allah itu: Meliputi, Berkehendak, Maha Berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Sempurna, tiada lain hanya Dia (yang kita nafi dan isbatkan).

Kita menyaksikan tiada lain hanyalah Dia. Dia menyesatkan dan Dia juga meluruskan. Dialah zahir Dia juga bathin. Dia yang awal Dia jugalah yang akhir.

Demi kesempurnaan dan pengetahuanNya, kita sebagai hamba wajib bersangka baik dan akui segala sesuatu di alam ini terhasil daripada kesempurnaan PenciptaanNya. Kita harus akui Dia mengetahui setiap apa berlaku - sebelum dan sesudah. Jadi tidak ada sesuatu berjalan di luar pengetahuanNya.

Sayangnya kita tidak sedar sehingga mempertikaikan pengetahuan dan kesempurnaanNya sepanjang hayat. Kita harus belajar bagaimana menyucikan Allah dari sangkaan buruk kita. Jika tidak mampu tak mengapa kerana tidak diberiNya ilmu pembukaan ini. Tetapi jangan lupa terus beristigfar. Minta ampun banyak-banyak.

Barangkali pandangan dan fahaman saya kurang tepat. Saya dengan rendah hati memohon maaf. Sebanyak itu saja saya tahu.

Kepada saudaraku, terimalah mereka yang membantah tuan. Yang membantah itupun bukan disengajakan. Mungkin kerana kurang faham. Maklum sahajalah faham kita berbeza-beza... tetapi tempat yang dituju hanyalah Satu. Allahuakbar

Mudah-mudahan kita semua mendapat pimpinanNya dunia dan akhirat. Amin...

No comments:

Post a Comment