Tuesday, October 28, 2008

Kenapa tuan rahsiakan...

Abu Hurairah pernah berkata: "Aku menyimpan dua buah karung penuh berisi hadith-hadith nabi. Sebuah daripadanya telah aku siarkan, dan sebuah lagi kalau aku siarkan, pasti mereka memenggal kepalaku."

Jadi aku bertanya, di manakah tuan menyimpan karung yang sebuah lagi itu? InsyaAllah, kami akan bersabar dan bersumpah tidak akan memenggal kepala tuan...

"Karung itu disimpan oleh dua golongan. Satu daripadanya mengambil dan membukanya dalam diri, mereka ini adalah dari golongan fakir. Dan satu golongan lagi mengambil dan membukanya di tengah ramai, mereka ini adalah dari golongan zindiq."

Lalu kutanya lagi: Kenapa kepada kami tuan rahsiakan?

"Setengah daripada kamu lebih mudah di jalan tersurat dan setengahnya pula lebih cenderung di jalan tersirat. Di antara kamu lebih banyak mengikut nafsu, yang mudah kamu beratkan dan yang berat kamu permudahkan."

Wahai sahabatku, jadilah seperti Jalalludin Rumi yang tenggelam dalam puisi-puisi cintanya. Jangan pula seperti Al-Hallaj atau Fansuri, yang tersungkur lantaran cinta yang tidak terbendung. Adawiyah lebih bertuah kerana sahabat-sahabat amat terpegun dengan majlis cintanya...

Maafkan aku jika membuat sahabat jadi keliru sepertimana keliru-birunya aku kini...

No comments:

Post a Comment