Tuesday, October 28, 2008

Marah kalau dikeji

Buat kekasih-kekasih yang merdeka....

Seorang kekasih mengusung ilmu memukul dada dalam prasangkanya - bilamana ibadahnya sudah terlaksana, maqam sudah dicapai, rahsia sudah terbuka. Apa lagi - kami sudah makrifah, kami dari kalangan ariffin, kami bersandar padaNya, kami memegang taliNya. Itulah kami.

Bila ditanya tentang kasihnya pada Allah, akan dicari bahasa indah untuk membuktikan rasa rindu. Terciptalah lagu-lagu cinta dalam bait-bait syair setanding Jalaluddin al-Rumi. Itulah kami.

Apabila ditanya tentang makrifahnya - akan dijawab: Satu dalam banyak dan banyak dalam Satu. Aku mengenal Allah dengan Allah. Dia yang zahir Dia jugalah yang bathin. Tidak menyerupai sesuatu. Tidak diperanakkan. Dia Esa. Apalagi yang tuan mahu tahu...!

Apabila ditanya tentang hakikat - akan dikupasnya hakikat noktah, hakikat alif, hakikat fatihah, hakikat solat panjang lebar. Apakah guru tuan tidak mengajar tuan? Kalau begitu tarekat tuan tidak sehebat tarekat saya. Apakah tuan tidak membaca kitab Ibnu Arabi atau Al Jilani?

Jika ditanya tentang maqamnya - dia tunduk lembut merendah diri. Dengan berbisik: Saya ada wirid-wirid mujarab, solat tengah malam, zikir saya hidup, cahaya sudah terang. Saya melalui pengalaman luarbiasa. Ini semua kerana amal dan hati suci bersih. Alhamdulillah....

Seorang kekasih yang merdeka, ceritanya panjang. Apabila diceritakan tentang takut, dia takutkan iblis yang membisik. Kalau diceritakan tentang haq, dia bencikan bathil yang disifatkan. Jika diceritakan tentang cahaya dia menyangka seperti cahaya lampu atau bulan. Aduhai...

Seorang kekasih yang merdeka, kadang-kadang menghairankan - tidak mahu dipuji tetapi marah kalau dikeji.

No comments:

Post a Comment