Monday, October 27, 2008

Oh, itu merah...

Tidak ada siapa dapat menentukan kebenaran kerana ia berdiri dengan sendirinya. Dia tidak memerlukan pengiktirafan sesiapa. Pun kebenaran itu sifatnya tidak konsisten. Berubah-ubah mengikut pandangan si memandang.

Ibaratkan sahaja warna merah. Merah ros anda katakan merah, merah cili anda kata itu merah, merah darah anda katakan merah, merah epalpun anda kata merah. Jelas apabila dikumpulkan semua anda akan bezakan: Oh itu merah pekat, oh itu merah cair, oh itu merah tua, dan sebagainya.

Akan tetapi semua punya warna merah tetapi tidak konsisten merahnya. Begitu jugalah dengan kebenaran. Ia tetap benar walaupun tidak konsisten wajahnya. Tetapi di dalam warna merah itu terkumpul berbagai warna lain juga. Inilah yang perlu kita perhatikan. Kalau fikiran kita tajam terbukalah belbagai rahasia.

Bila bicara tentang tersirat kita perlu pemerhatian tajam. Ingatlah: Dia zahir Dia bathin. Tidak perlulah di ruang ini kita terlalu mendalam. Cukuplah untuk fikir-fikir.

Kita menamakan setiap sesuatu dengan kata dalam bahasa. Asalnya tidak bernama. Seperti pasir yang dididih lalu diadun jadi bekas minum lalu kita namakan gelas. Kita namakan mentol, kita namakan cermin, tempat abu rokok dan sebagainya. Asalnya tidak bernama dari unsur pasir. Pasir itu sendiri dinamakan walhal unsurnya dedebu. Dedebu pun dinamakan. Lalu bagaimana puncanya...?

Perlakuan-perlakuan ini sebenar sudah ujud ketika Adam. Lihat sahaja kisah anak-anak baginda bertelingkah, darimana perlakuan itu mereka ambil lalu menamakan?

Kenyataan "merah" itu adalah dari unsur kepelbagaian. Di sana terdapat "hitam, biru, kuning dan merah". Ataupun di dalam bahasa pengasingan warna (colour separation) dipanggil: cyan, yellow, magenta dan black. Dengan komposisi ini lahirlah warna merah itu (dan warna-warna lain juga).

Begitu juga "kebenaran". Di dalamnya terkandung kepelbagaian. Apabila elemen tertentu berubah maka 'tahap' kebenaran turut berubah. Ia tidak konsisten. Terlalu sulit untuk diterang di sini.

Orang mencuripun hakikatnya dalam kebenaran. Jika ditumpu hanya pada "salahnya" kita lupa 'kebenaran' di sebaliknya. Fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment