Tuesday, October 28, 2008

Langit tanpa sempadan

Malam itu Sang Raja datang dalam cahaya bulan diiringi para malaikat bersuara balam, menyapa diri dalam kepayahan: "Apakah ada di sebalik awan jika benar engkau faham." Lalu disambut bunyi bisikan - datang jauh dari dalam: "Di sana langit tanpa sempadan..."

Jestru, langit berlapis tujuh tempat terbaik bertemu Tuhan, adakah terbentang di sebalik awan. Tapi, jika langit tanpa sempadan di mana harus berjumpa Tuhan. Jika Tuhan tidak bertempat ke manakah Nabi di malam israk mikraj. Jika Tuhan dikata hebat mengapa malaikat jadi alat.

Datang pula suara di antara telinga dan pendengaran: "Apakah ertinya batas langit itu, jika tinggi kenapa bertempat dalam diri. Jika ia tanpa sempadan kenapa terpagar dalam badan?"

Tidakkah ini dikatakan keliru - jika Tuhan lebih dekat dari urat leher kenapa dicari siang dan malam. Jika wajahNya di setiap pandangan kenapa ramai masih penasaran...

Apabila ilmu sudah keliru kebenaran apakah dapat difaham. Apabila diri sudah tenggelam, kalimah manakah mahu dipegang. Begitulah apabila Sang Raja berlalu singgah, mata manakah yang mampu berkedip...

No comments:

Post a Comment