Tuesday, October 28, 2008

Pujilah aku...

Sahabat memuji-muji diriku adalah sebaik-baik sahabat. Biarpun sahabat itu dari lembah atau dari gunung, biarpun mereka sadar atau tidak, asalkan ikhlas merekalah semulia-mulia sahabat.

Sabahat yang senantiasa mencaci-caci diriku adalah seburuk-buruk sahabat. Biarpun mereka dari majlis yang bagus atau dari turunan tinggi, samada dibuat dalam senyuman atau dalam bisikan, mereka adalah sehina-hina sahabat.

Aku tidak hidup kerana pujianmu dan aku juga tidak mati kerana kejianmu. Tetapi kamulah yang terhibur dek pujian itu dan kamu jugalah terseksa kerana kejian itu.

Itulah kukatakan tadi, pujilah aku setinggi langit. Jika engkau terus memujiku engkau akan mengerti di manakah letaknya pujian itu. Ketika itu engkau kehairanan bahawa dirimu itulah taman - di mana harumnya semerbak hingga keluar menjadi rembulan...

Sahabat yang menghina aku sebenarnya menghina diri sendiri. Tembelangnya pecah di perut lalu membuak keluar mulut. Sahabat seperti ini sukanya mencaci kerana limbahannya tidak terbendung lagi...

Jadi kukatakan, yang busuk bukan aku. Yang terseksa bukan aku. Yang menyimpan najis juga bukan aku tetapi engkau. Begitu juga, yang harum itu bukan aku, yang bahagia itu bukan aku tetapi engkau, wahai sahabatku yang mulia...

Demi itu, pujilah aku, jangan engkau jemu-jemu...

No comments:

Post a Comment