Tuesday, October 28, 2008

Dari pohon yang serupa

Ketika tuan menilik diri dalam bayangan Tuhan - dari amal mukmin dan ilmu ladunni. Aku tetap meniti di sini, di antara titian iblis dan syaitan. Antara sesat dan kejahilan, antara Wail dan Jahannam.

Ketika tuan memiliki cermin dari lapisan syurga - maka tertangkaplah makrifah terangkatlah hidayah, terbanglah rohani fanalah bumi. Begitupun aku tetap di sini, menekap cermin retak seribu. Bayangan diri pecah-recah. Aku keliru antara percaya dan ragu, antara ragu dan dungu.

Aku seorang kafir terpegun pada suara dan nyanyian taqwa. Betapa remuknya diri ketika tuan mengatakan rindu pada Tuhan. Dalam bisikan di penghujung malam bersama doa penuh keikhlasan.

Mana mungkin seorang kafir akan remuk redam. Mana mungkin rantakan syaitan rindukan keikhlasan. Mana mungkin si munafik menilik diri dalam cermin Tuhan. Itulah aku - penghayal keajaiban dalam kemungkaran.

Tuan, aku juga seperti tuan dari pohon yang serupa. Sayangnya tuan dari dahan yang manis dan aku dari dahan yang masam. Pun aku juga tetap seperti tuan, sebiji mangga - cuma masam!

Telah kukatakan entah beberapa kali, bahawa aku tidak pernah cemburu lantaran tuan dari dahan yang manis. Biarpun masam jarang dijamah, tapi ambillah ia buat mencuci hanyir ikan. Itu lebih manfaat dari terus dibuang.

Aku ingin bertanya tuan - adakah Tuhan tidak adil di sebalik Maha AdilNya. Kalau adil kenapa berbeza di antara terang dan gelap, antara syurga dan neraka? Wahai... Mudah-mudahan aku tidak keliru - Tuhan itu adil pada tuan bahkan Dia juga adil pada diriku.

Ketika tuan meniliki diri dalam bayangan Tuhan, aku masih begini - berhayal dalam kesesatan. Aku hanya bisa mimpikan kebenaran walhal tuan bisa terbang bersamanya. Ketika semuanya sudah di langit, biarlah aku terpinggir di bumi. Kerana di sinilah bermulanya aku, dariNya kepadaNya.

No comments:

Post a Comment