Monday, October 27, 2008

Tidak dicipta sesuatu itu sia-sia

Dapat kiranya tuan-tuan terangkan - apakah bentuk ilmu dan kaedah amalan, dengannya seseorang itu mampu mentauhidkan Allah dengan sebenar-benar tauhid. Jika diperhatikan (di luar sana) begitu ramai mengupas perihal tauhid ini tanpa hendi. Malah ada mengatakan sudah capai ke maqam istimewa ini. Alhamdulillah.

Rasanya apabila sudah berada di maqam ini, tentu banyak kesan-kesan luarbiasa terhadap diri dan pandangan keseluruhannya. Dari sudut ilmu dan getaran rasa. Sukar untuk digambarkan bagi kita yang tidak memahami ilmu ini. Mudah-mudahan ada di antara tuan-tuan yang dimuliakan sudi menzakati ilmu hebat ini, insyaAllah.

Saya ingin menambah sedikit persoalan. Barangkali kerana kejahilan saya senantiasa tertanya-tanya kenapa begitu ramai manusia masih melihat kesilapan atau ketidak-sempurnaan di muka bumi ini. Seolah-olah tidak ada keadilan di sana sini. Biarpun semuanya yakin akan Kasih Sayang dan Kesempurnaan Allah dalam setiap ciptaan. Baik sifat mahupun afaal. Malah kita yakin Dia Mengetahui sebelum dan sesudah azali.

Tetapi tanpa sadar kita 'mempertikaikan' Kesempurnaan dan Pengetahuan ini. Banyak yang kita benci. Banyak perkara kita tidak puas hati. Kepada siapa mahu kita letakkan kesalahan itu? Kepada siapakah hendak ditempelakkan rasa tidak puashati itu? Apakah kita bermaksud Allah itu sendiri. Bukankah tidak ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia...

Sebenarnya kita berburuk-sangka terhadap Yang Maha Pencipta. Tetapi kita tidak pernah mahu mengakuinya. Kita tidak sadar...

Kita tidak suka pada yang buruk. Kita tidak suka pada kejian. Kita cemburu, kita kecil hati, kita menolak itu dan ini. Lalu kita bercakap fasal menyucikan hati dari sifat tamak, riak, ujub, sumah dan sebagainya. Kita baca kitab-kitab besar. Kita dampingi orang-orang hebat. Kita buka ilmu rahsia. Tetapi tidak sadar ilmu yang dijunjung tidak punya nilai harga apabila tidak bersyukur.

Bersangka-baiklah terhadap Allah di dalam setiap perkara. Yang kita suka atau yang duka. Jangan marah pada lukisan kerana buruk bentuknya tapi marahlah pelukis itu sendiri. Lukisan hanyalah hayalan jika tiada pelukisnya. Apakah kita mahu jadi begitu tidak bersyukur di atas Kesempurnaan hakiki ini!

Bersangka baik terhadap Allah adalah sebaik-baik kunci tauhid sebelum kita dapat menyucikanNya dari segala sangkaan. Menyucikannya dari sangkaan amat berat dan komplek sekali. Kadang-kadang kita diresapi rasa bodoh yang tersangat. Kadang-kadang kita lemas kekeliruan. Segala kefahaman jadi kusut. Begitulah beratnya...

Benar manusia itu lemah. Tidak mampu menampung barang setitispun PengetahuanNya. Kerana itulah manusia bertelagah, bantah-membantah, resah gelisah, kesal dan racau. Kita tidak tahu sedikitpun melainkan apa yang diberitahu olehNya. Bersabarlah. Kalau sudah beri tali, peganglah kuat-kuat. Barangsiapa melepaskannya tidak akan beruntung dunia dan akhirat.

Pandanglah hanya Dia dalam segala hal. Jangan asyik terhibur dengan ghairullah. Mudah-mudahan kita dipimpin bersama salutan cahaya, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment