Tuesday, October 28, 2008

Melekat di hujung lidah

Kadang-kadang aku jadi ragu pada keikhlasan datang dari langit. Keikhlasan seumpama keramat dari ucap-suara berpanggu-panggu. Aku telah meletakkan tuan pada tempat tuan malah tetap tinggi dan tidak turun sedikitpun. Namun tuan masih juga merasa bosan...

Keluarlah barang sebentar dari mahligai diri dan renungkan keaiban diriku yang kara ini. Beban kupikul semakin berat, titian kutempuh semakin rapuh dan langkah kakiku semakin goyah. Pun begitu aku tidak murung dalam bersahabat - kerana aku ini masih mampu tersenyum...

Jika tuan tidak suka pakaianku yang buruk jahitannya, ketahuilah, cuma ini milikku. Tidakpun diambil dari mana melainkan hadiah Tuan Besar yang senantiasa tuan agungkan itu. Jika aku bersabar dengannya dan tuan pula tidak mahu, mengapa tuan pula menanggung malu...

Kita harus ikhlas dalam melihat kerana cahayanya gemilang berpagarkan bintang-bintang. Yang akan meninggikan tuan adalah aku kerana tuan tidak bisa jadi tinggi tanpa aku. Jika tuan faham kata-kata ini maka tuan telah menghampiri rupa seorang sahabat, insyaAllah...

Ikhlas itu hidup pada yang hidup. Jika kita berjanji demi hidup, selamilah lautan rasa sehingga bertemu sungai masin. Bukan pada garam dan bukan pula pada airnya tetapi pada diri tuan yang terperi. Sehingga kelazatannya melekat-lekat di hujung lidahku...

Jika aku masih mempunyai sahabat pasti akulah yang akan meninggikannya, insyaAllah...

No comments:

Post a Comment