Tuesday, October 28, 2008

Wahai yang bijak pandai...

Pisahkan diri kamu barang sebentar dari pelukan kitab
Pisahkan diri kamu barang sebentar dari selimut guru
Pisahkan diri kamu barang sebentar dari maqam-maqam
Jadilah seorang munafik seperti aku
Baru engkau tahu betapa peritnya menjadi manusia
Yang tidak berharga

Jika kamu mampu terbang, aku tidak hairan
Jika kamu mampu berjalan di atas air, aku juga tidak hairan
Rahib-rahib di biara lebih baik tunduknya
Petapa-petapa Hindu di lereng Himalaya lebih hebat rohaninya
Pengamal mistik di belantara lebih unik rahsianya

Seorang munafik tidak melihat apa ada pada kamu
Nyanyikan apa saja lagu yang disangka merdu
Aku tidak mendengar kerana kepekaanku jemu
Dan lihatlah kehebatan dirimu bercerminkan aku
Yang telah hangus dibakar kemunafikan ilmu

Aku kehilangan alat untuk mengukur keistimewaanmu
Kerana mayam munafik tidak ditimbang seperti mayam emas
Sebakul dariku terlalu murah buat kamu
Begitulah terpisahnya kita...

Fahamkanlah...
Pengenalan munafik tidak seperti pengenalan seorang arif
Makan seorang munafik tidak selazat makanan seorang arif
Jadi kenapa masih menaruh cemburu kepadaku
Mengapa masih mahu permainkan kedhaifanku

Seorang munafik memilih jalan bahaya
Dan kamu pula memilih jalan yang selamat
Selangkah ke hadapan sudah tersedia pelbagai habuan
Dari sungai susu dan madu serta isteri-isteri yang rupawan

Pisahkan diri kamu barang sebentar dari pelukan kitab
Pisahkan diri kamu barang sebentar dari selimut guru
Kenalilah seorang munafik seperti aku
Selamilah hati-butaku
Dengarlah nafas payahku
InsyaAllah kamu tidak akan cemburu lagi...

Sesudah itu peluklah kitab-kitabmu
Masuklah kembali dalam selimut gurumu
Kemudian bernyanyilah
Sememangnya suara kamu amat merdu...

No comments:

Post a Comment