Tuesday, October 28, 2008

Sebuah perkampungan

Kami melewati sebuah perkampungan dan diberitahu ianya didiami oleh 'para sufi.' Lalu kami masuk walaupun tidak dijemput. Kami mendengar bicara-bicara tentang kebesaran Tuhan, tentang rahsia alam, tentang hakikat luarbiasa. Ada yang kami faham dan banyak pula kami tidak mengerti.

Persinggahan ini kami lanjutkan barang sewaktu dua lantaran kami suka bicara begini. Rupa-rupanya ramai lagi datang dan singgah. Ada yang nampak gembira dan ada yang nampak malang. Masing-masing membawa risalah besar tertanggung di atas bahu. Ketika itu kami jadi khuatir kerana datang berlenggang tangan...

Di sana terlalu ramai ingin bercakap walaupun yang mahu mendengarnya tiada. Seperti menggesek biola tanpa tali dan yang terdengar bunyi kayunya sahaja. Kami seakan hairan - kenapa jadi begini?

Barangkali kerana terlalu ramai ingin berbicara akhirnya yang kedengaran hanyalah riuh-rendah. Suara-suara yang merdu tenggelam, suara-suara berharga hilang, suara-suara ehsan tertelan.

Kami tidak berbohong - di sini kami bertemu suara-suara air yang menyejukkan bagi musafir kehausan seperti kami. Dan ketika kami ingin mendekat, suara-suara itu hilang seakan merajuk. Apabila kami cari mereka sudah berada di pesisiran dengan maksud belayar jauh.

Kami masih menunggu bicara ajaib dari penduduk-penduduk di sini dan akhirnya kami terdengar: "Barangsiapa mengenal dirinya (nafs) maka akan kenal Tuhannya."

Aduhai, kami tersentak dan terharu - kerana kami sudah TIDAK mengenal diri kami sendiri. Apakah mungkin kami mengenal Tuhan kami...?

Salam kami buat penduduk-penduduk perkampungan murni ini. Mudah-mudahan Allah memberi berkah dan rahmatNya yang berkekalan. Mudah-mudahan dimerdukan suara-suara kita. Mudah-mudahan diangkatNya kita ke langit. Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment