Tuesday, October 28, 2008

Ketika dekat dilupakan

Seorang sahabat datang menghampiriku mulanya terasa malu-malu. Semakin dekat dia kepadaku dia seakan kaku. Ketika kusahut salamnya, dia dipagut sayu. Ketika kukenalkan diriku dia diam keliru. Setelah dia kutinggalkan dia jatuh merindu...

Itulah kekeliruan seorang sahabat pada sahabat. Ketika aku panggil namanya dia tidak mendengar. Jika kupanggil namaku dia kehairanan. Ketika aku jauh dinantikan, ketika aku dekat dilupakan. Kau akan keliru 7,000 tahun lagi...

Bertemulah aku di jalan ikhlas kerana di sanalah aku menanti para fakir sepertimu. Jika engkau rebah akan kuangkat, jika lupa akan kuingatkan selagi engkau ikhlas pada dirimu biarpun engkau tidak menyedarinya.

Jika engkau kenal keberadaanku, itu syurga
Jika engkau bersabar dengan wajahku, itu syurga
Jika engkau redha dengan tanganku, itu syurga
Akan kutuliskan namamu di dada langit...!
Pasti!

No comments:

Post a Comment