Tuesday, October 28, 2008

Siapakah yang berani...

Siapakah berani berkata mencuri itu sempurna lakuannya. Siapakah sanggup mengakui zina itu sempurna lakuannya. Siapakah begitu gila bersangka dengki khianat itu sempurna sifatnya. Jangan dicuba samasekali. Ini kerja gila!

Jika kamu telah menyaksikan dan naik saksi maka tutuplah mulut kamu rapat-rapat. Redupkanlah mata sehingga hilang silaunya. Tahan nafasmu sehingga jiwa meronta kalah. Kita penghayat yang terpinggir. Kita penghayat yang merempuh arus. Ke mana arah kita kalau bukan di sini. Maka kembalilah kepada keakuan kerana itu lebih selamat.

Duduk saksi adalah seorang menyaksikan perlakuan dan bukan si-pelaku itu sendiri. Isbatkan dan kenali Yang Agung dan tunduklah layak budiman dengan rendah diri yang amat. Ingatlah keakuan itu lautan rahmat. Begitulah hebatnya anugerah dari Kekasih untuk kekasih.

Jika kamu dijalan mudah mengapa dihampiri jalan keliru. Jalan ini tidak bersimpang, pendakiannya amat berat dan kamu tidak bisa berpatah balik. Kembalilah ke jalan selesa, di sana ramai teman dan tidak ada rahsia-berahsia.

Dalam keakuan kita bertemu iblis. Dengan keakuan kita bertemu malaikat. Biarpun terlindung di mata namun terbuka oleh rasa. Berhati-hatilah agar selalu di dalam sempadan. Kerana di seberang sana menanti ribuan ranjau menjilat-jilat keimananmu.

Di jalan ini kita terpukau dan dipukau. Titian teramat halus tak bisa dijambat. Di hujungnya berdiri pintu-pintu kematian. Di sini terhimpunnya pokok-pokok kekeliruan. Dakaplah kitab, tanpanya kita tidak punya pegangan. Bila terdampar di pesisiran lahut, hayatilah lautnya begitu hening di setiap penjuru. Belumpun tercecah di air, kita karam lalu lemas. Begitu sulit dan berat jalan ini!

Dia kekasih bagi setiap kejadian, janganlah bersedih menyangka diabaikan. Wahai, hanya kekasih mengenal Kekasih. Di sana terhimpunnya rindu, dalam suara tak kedengaran dan bisik yang melenakan.

Menjauhlah kamu dari sini. Ceruk ini dihuni orang-orang gila tidak berbangsa. Kami orang kotor, kami orang sesat, kami orang mudarat. Jika kamu orang merdeka maka nyahlah dari sini. Nyahlah dari sini!

No comments:

Post a Comment