Tuesday, October 28, 2008

Ombak setinggi awan

Jika ada keberanian, melangkahlah ke hadapan. Isikan karung ilmumu dengan kearifan. Carilah kitab hidup yang terhimpun ribuan keajaiban. Bacalah sehingga engkau jadi terang. Carilah guru agung dalam diri yang tak terpisah selama-lamanya.

InsyaAllah, kau akan bisa miraj kepada Tuhanmu sepertimana Junjungan Besar. Kau akan bisa terbang ke kampung lahut sebagaimana datangmu. Di mana malaikat tak bisa, engkau bisa. Kerana cahayanya tidak seperti cahayamu. Terbakar hangus dalam cahaya Tuhannya.

Carilah syurga di sini kerana kita boleh tenang dan senang. Syurga di sana sudah pasti bagi setiap makhluk, baik yang kita keji mahupun yang kita puji.

Kalau sudah mengerti, mengapa cemas kerana iblis. Kenapa takut kepada mati.

Kematian adalah matlamat bagi yang arif. Tiap-tiap yang mengantuk berhajatkan tidur. Tidur yang lena. Bila bangun bakal bahagia.... Itulah saat-saatnya!

Kita bakal penghuni syurga. Kita ini wali-waliNya. Kita orang-orang redha dan Dia redha pada hambaNya yang redha.

Kalau sudah kenal maka kenalilah wajahNya, kenalilah suaraNya, carilah rumahNya. Jika belum ketemu jangan sombong mengaku kenal.

Jika dicari tetapi tidak jumpa, itu bermakna Dia tidak ada. Mustahil tidak ada. Bukankah Dia lebih dekat dari urat lehermu sendiri!

Bila mencari barang yang tidak hilang badan jadi letih, otak jadi rawan. Seperti mencari air di tengah lautan. Ombak setinggi awan, airnya tidak ketahuan.

No comments:

Post a Comment