Monday, October 27, 2008

Yang mahu berfikir...

"Di mana sahaja kau hadapkan mukamu di situ wajah Allah."

Perkataan ini amat diketahui dan sebati oleh kita semua - akan tetapi apakah sebenar maksud "wajah" Allah itu. Ia amat penting bagi tujuan pengenalan yang kita dahagakan itu. Di alam syahadah ini kita cuma mampu melihat wajahNya sahaja, itupun ramai di antara kita seperti orang buta.

Angin ada wajah, udara punya wajah, suara ada wajah, diam pun punya wajah.

Setiap perkataan punya wajah. Dalam huruf punya wajah. Gelap ada wajah, terangpun ada wajah.

Yang dikatakan wajah Allah itu mana satu? Sesungguhnya kita kenal akan wajah itu tetapi masih keliru...

Yang kita lihat, dengar, rasa dan yang ghaib seperti ilmu - adalah wajah. Yang diketahui dan yang tidak diketahui adalah wajah.

Hakikat dari wajah-wajah itu satu jua. Seperti melihat yang banyak pada yang Satu dan Satu pada yang banyak.

Jika Dia tidak mempunyai wajah maka mustahil Dia dapat dikenal.

Seperti apa difirman dalam al-Quran misalnya, kita menyangka itu semua sesuatu yang ghaib. Tidak ada di sini, ada di dalam, sifatnya ghaib. Walhal al-Quran itu penuh dengan hikmah dan rahsia besar bagi mereka yang mahu "berfikir"...

Kalau terus berfikir semua tidak ada di sini sudah tentu kita tidak berjumpa apa-apa. Kalau berjumpapun mungkin sempadan. Ini kerana kita gemar bertakliq. Kita tidak mahu memikir rahsia-rahsia yang tersirat.

"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan..."

Perhatikan jangan takliq semata-mata. Iblis yang ditakuti itu adalah diri sendiri ketika kita jadi api atau dibakar api. Oleh itu kita disuruh berlindung dari sifat keji ini. Perhatikanlah rahsia ini jika tuan-tuan orang yang berfikir.

Semua ini adalah sebahagian dari wajah. Fikirkanlah jangan terus menutup pintu dengan mencari sempadan. Tidak ada yang lain cuma wajahNya.

Mudah-mudahan Allah terus membuka matahati kita dan kita pula ikhlas dengan ilmuNya.

No comments:

Post a Comment