Tuesday, October 28, 2008

Mencemuh tuan dalam diam

Ingatlah tuan,
Kata-kataku janganlah ditelan begitu sahaja. Aku orang ujub tidak pernah berasa malu. Jika aku di hadapan akan kusalahkan orang belakang. Dan jika aku di belakang akan kusalahkan orang hadapan. Itulah buruk laku diriku yang senantiasa kututup dengan kemanisan lisan.

Berhati-hatilah tuan,
Seandainya aku memuji tuan, itu bukannya ikhlas. Seandainya aku membantah tuan, itu tanda aku cemburu. Dan seandainya aku bersetuju dengan tuan, itu tanda aku sembunyikan bodohku.

Memang benar,
Aku sering mencemuh tuan di dalam diam. Aku irihati jika tuan lebih petah dan lebih tajam. Aku cemburu pada tuan yang bertafakur di masjid sedangkan aku meracau di jalanan.

Ingatlah tuan, kata-kataku janganlah ditelan begitu sahaja. Aku orang malang. Aku derita sakit bolakan hati berpanjangan. Alangkah malunya bercakap tentang rohani. Alangkah malunya bercakap tentang ladunni. Oh tuan, aku hanya berhayal...!

Tuan, kadang-kadang aku terdengar suara seperti ini...
Apakah begitu susah mengatakan kau diomok iblis
Apakah begitu susah mengatakan kau dirasuk riak dan ujub
Apakah begitu susah mengatakan kau bodoh lagi sombong

Kenapa takut mengaku sakit walhal benar rohani tenat
Kenapa takut mengaku kurang walhal benar ilmu sedikit
Kenapa takutkan neraka walhal kita meniup obor apinya

Apakah hebatnya mengaku orang arifbillah
Apakah hebatnya mengaku orang hidayah

Oh tuan, tidakkah engkau merasa kasihan kepadaku...

No comments:

Post a Comment