Monday, October 27, 2008

Titik permulaan

Alhamdulillah, eloklah saya sebutkan sekali lagi secara jelas wajah Allah itu boleh dikenali melalui jalan langit dan juga jalan bumi. Barangsiapa berada di langit akan mengenal Allah dengan pengenalan tinggi. Dan barangsiapa berada di bumi akan mengenal Allah dengan pengenalan rendah.

Berbahagialah mereka yang melalui jalan langit. Dan bersyukurlah mereka di jalan bumi. Matlamatnya kita kenal mengikut QADAR yang ditetapkan Allah. Tiada siapa yang terpinggir atau dipinggir olehNya.

Titik mula sesuatu pencarian atau pengenalan, samasekali tidak boleh kita nafikan. Baik sesuai dengan pemikiran ataupun di sebaliknya. Berikan diri kita titik permulaan ini. InsyaAllah kita akan bertemu laluan.

Setiap dari kita telah diberikan hidayah oleh Allah SWT. Tanpa hidayah apakah bisa kita memulakan sesuatu - baik ilmu mahupun perbuatan. Di sini ramai yang lupa bahawa kita senantiasa di dalam hidayahNya.

Mudah-mudahan kita tidak terus terbelenggu dari titik awal pengenalan bagi yang mahu mengenal, insyaAllah.

Setiap dari kita harus memberi peluang pada diri untuk memulakan titik ilmu. Seterusnya kita berserah kepada empunya ilmu itu sendiri. Kenapa tidak yakin dengan sifat kasih sayang dan pemurahNya?

Kita bebas menyanggah sesuatu ilmu itu tetapi harus dibuat dengan kekuatan dan bukan kelemahan. Saya perhatikan ramai gemar menyanggah secara kabur. Yakni menyanggah tanpa hujah terang lagi kukuh.

Ini bukanlah medan ilmu yang ideal tetapi merosakkan. Ilmu tidak akan berkembang malah menguncup. Akhirnya kita jadi rugi mematikan hujah tanpa hikmah.

Kita takut membuka minda kerana (mungkin) kelemahan yang ada tetapi apabila ada sahabat berani berhujah kita terus bantah. Tetapi sayangnya bantahan kita bersifat negatif semata-mata.

Marilah sama-sama kita belajar dan mengajar. Mana yang salah (kurang tepat) kita perbetulkan dengan kekuatan. InsyaAllah, kita akan diberi Allah hidayah demi hidayah.

No comments:

Post a Comment